søndag den 10. maj 2015

Skak

Jeg har genoptaget min skakkarriere. Da jeg var ung - eller yngre! - var jeg en rigtig dygtig skakspiller. Som junior (man er skakjuniorspiller, når man er under 20 år) var jeg blandt de 5-6 bedste danske juniorspillere. Mit bedste resultat var en 3. plads i det danske juniormesterskab i 1982. Efter min juniortid nåede jeg på skakstyrkelisten op omkring nr. 30 i Danmark, men i slutningen af 1980´er var interessen dalet og jeg stoppede med at spille nærskak (hvor man rent fysisk sidder over for hinanden og spiller). Jeg spillede stadig korrespondanceskak (postskak) og senere også lidt email-skak, men meget er det ikke blevet til i de seneste 25 år.

Men her sidste sommer fik jeg lyst igen - jeg så en annonce i vores lokale avis, hvor man reklamerede for et Næstved Bymesterskab i Skak. Jeg deltog og klarede mig hæderligt. Nu har jeg så meldt mig ind i Næstved Skakklub og kom faktisk på en delt førsteplads i den netop afsluttede klubturnering - langt over mine egne forventninger!

Så jeg har da fået ambitioner og vil gerne blive så god som muligt - ikke mindst fordi der er oprettet en Ungsenior aldersgruppe - dvs. for spillere mellem 50 og 65. Den er jeg bestemt kvalificeret til!

En af de vigtige ting for at blive bedre er naturligvis at få spillet noget skak. Så jeg havde i går meldt mig til en turnering i Allerød - en såkaldt hurtigturnering. Hver spiller havde 25 minutter til hele partiet og turneringen varede 8 runder. Jeg scorede 4,5 point i mine 8 partier, hvilket jeg nok bør være tilfreds med. Jeg vandt relativ nemt over de på papiret svagere spillere, men fik klø af de modstandere, der var højere rangeret. Der er altså plads til forbedringer!

Fruen var med som sekundant og benyttede dagen til at få set både haven ved Fredensborg og Louisiana. Da turneringen var afsluttet, fik vi en rigtig god pizza i et lille pizzaria i Allerød, før bilen med to trætte mennesker kørte mod Herlufmagle.

I dag har jeg været træt efter i går - det er faktisk fysisk krævende at spille skak og være koncentreret i mange timer. Turneringen i går varede fra klokken 10 om formiddagen til ca. 19:30. Så min træning i eftermiddag blev begrænset til en 10 km travetur med oppakning - samme tur som i dette blogindlæg. Jeg havde puttet en smule mere i rygsækken, så vægten formodentlig har sneget sig op på ca. 8 kg. Vejret var pragtfuldt og Fruen gik med et stykke af vejen - så det blev en rigtig god tur!


Bloggeren i aktion ved skakbrættet i går.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar