lørdag den 20. december 2014

Stigningstræning

Hvilket forfærdeligt vejr det har været i nat og i dag. Stormende kuling, regn og hagl - absolut ikke et vandrevejr. Så den planlagte udendørs travetur på 20-25 km blev aflyst og erstattet af en times træning på løbebåndet i motionscentret. Jeg valgte at vælge en anden træningsform end løb, idet jeg gik og gradvist øgede stigningen på båndet. Jeg troede egentlig kun, at stigningen kunen blive 12%, men Fruen har eksperimenteret og hældningen kan i hvert fald nå op på 18%!

Stigningsprocenten i min træning startede på 1% og steg herefter til 3%, 6%, 9%, 12%, 15% og afsluttende med hele 18%. Alle intervaller blev gået i 5 minutter. Derefter blev der "trappet ned": 15%, 12%, 9%, 6%, 3% og sluttelig 5 minutter med 1% hældning på båndet. I alt 1 time og 5 minutter - hele tiden var hastigheden 6 km i timen - en rigtig god gang bakketræning. Det er i hvert fald hårdt at gå op ad en stejl bakke med den fart! Jeg har læst, at for folk med skader - som fx achillessenebetændelse - er det rigtig god pulstræning. Måske skal farten lidt mere op, men det må jo komme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar