søndag den 28. december 2014

En flot vinterdag på Sjællandsleden

Vinteren er kommet til Danmark! Med lidt sne og temperaturer et stykke under frysepunktet. Så det var med at have godt med tøj på, hvis man ville ud og vandre på Sjællandsleden. Og det havde jeg bestemt også! To par bukser og fem lag bluser/trøjer samt hue, vanter og halstørklæde.

Klokken lidt i halv elleve stod jeg ca. der, hvor jeg sluttede fjerde etape: Et par km nordøst for Lerchenborg Gods, lige syd for Kalundborg. Ruten gik de første 16 km næsten udelukkende på små asfaltveje. Selv om det var frostvejr, var vejene tørre og fine, og vejret var jo pragtfuldt. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, og selv om der senere kom lidt skyer, så holdt det tørt, og til slut fik jeg heldigvis solen at se igen.

Efter 16 km - vest for Ugerløse (i øvrigt den eneste by af betydning på dagens rute, når man ser bort fra Kalundborg) - nåede jeg ned på stranden ud til Storebælt. Her fortsatte turen langs vandet mere end 7 km. På grund af det kolde vejr var sandet dog nemt at gå på. Da jeg nåede til udløbet af Halleby Å, svingede ruten igen ind i landet ad små skovstier langs åen. Dagens etape sluttede, som den var begyndt, nemlig med et par km´s små asfaltveje.

Mangler jeg noget? Nåeh ja: Ruteafmærkningen! Den var faktisk ganske fin i dag, men igen: Havde jeg ikke haft mit eget rutekort med, så var der et par steder, hvor jeg kunne have valgt den forkerte retning.

Knap 28 km blev det til på denne herlige vintersøndag - det giver bestemt mod på at fortsætte mine vandreture på Sjællandsleden! Du kan se billeder fra dagens etape herunder:


Lerchenborg Gods i baggrunden.


Allé ved Lerchenborg Gods i flot solskinsvejr.

Dagens etape af Sjællandsleden bliver også kaldt Musholmleden.

Asnæsværket og store vindmøller.

Dansk vinterlandskab.

Solskin på en lille isdækket sø.

Ugerløse - dagens eneste "rigtige" by (bortset fra Kalundborg).

Når nøden er størst!

På vej ned på stranden.

Storebælt - med broen i det fjerne.

Mere end 7 km foregik på stranden.

Sandet var hårdt og fint at gå på.

Halleby Å´s udløb.

En af flere broer over Halleby Å.

Sti langs Halleby Å.

Mod slutningen af dagens etape.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar