torsdag den 25. december 2014

Bornholm Rundt Non-Stop

Jeg har kun en enkelt gang deltaget i Bornholm Rundt Non-Stop - en ført march på 105 km. Det var i år 2000, i midten af juni. Marchen begyndte ved 6-7 tiden lørdag morgen, og jeg ankom til Rønne med natbåden ret kort tid før start. Der var adskillige andre marchdeltagere med båden, og vi havde en ret hyggelig sejltur derover. Det blev naturligvis ikke til megen søvn, men pyt - vi skulle jo også blot gå et døgns tid!

Vi startede ud fra Rønne og gik "med uret" rundt om øen - det vil sige, vi gik mod nord, til Hasle og Vang først, og nåede frem til Hammershus omkring middag. Vejret var ganske pænt, letskyet og knap 20 grader - altså typisk dansk sommervejr. Vi fik da også nogle byger, men det var først, da vi nåede et stykke ud på natten. Vi gik mest på asfalt - der er nogle gode cykelstier på øen.

Om eftermiddagen gik vi på det nordøstlige Bornholm, forbi Allinge-Sandvig og Gudhjem, før vi holdt aftensmadrast i Svaneke. Der var benene efterhånden godt brugte, så en solid plankebøf var lige, hvad trætte vandrere havde brug for!

Derpå gik det videre mod syd, forbi Nexø, før Dueodde blev nået omkring midnat. Det sidste stykke retur til Rønne, blev tilbagelagt i de sene nattetimer, og vi havde den flotte solopgang ind fra højre på landevejen. Efter lidt over 20 timers vandring kom vi i mål i Rønne, fik vores diplom og stempler, og vraltede så ned til havnen. Her ventede hurtigfærgen til Ystad, hvorefter det gik med bus til Malmø og videre med flyvebåden til København (kun godt to uger senere blev Øresundsforbindelsen indviet!). Jeg fik slæbt mig op til Nørreport Station og tog S-toget til Allerød - en lang march og en god oplevelse rigere!

Diplom fra Bornholm Rundt Non-Stop 2000.