onsdag den 5. november 2014

Planken

Jeg har flere gange i tidligere blogindlæg nævnt, at jeg har været ret dårlig til at lave egentlig styrketræning. Den form for motion har simpelthen aldrig interesseret mig. Jeg er mere til konditionstræning, dvs. løb, gang og cykling. Jeg har mange gange forsøgt at starte på et egentligt styrketræningsprogram. Blandt andet har jeg en tydelig erindring om, at jeg for mange år siden, da jeg var teenager, i en meget kort periode kom i et motionscenter i Rødovre. Der var masser af spejle på væggenene og alle andre motionister spændte musklerne, når de passerede et spejl. Det forsøgte jeg også - men jeg havde så godt som ingen muskler! Jeg gik der heller ikke så længe!

Min generelt manglende styrke i kroppen har medført, at jeg har været ret udsat for skader. Da jeg startede op med løb, var vigtigheden af styrketræning ved siden af den egentlige løbetræning, heller ikke så kendt - i hvert fald ikke af mig! Det er først i de senere år at betydningen af fx core træning er gået op for mig - og sikkert også for mange andre. Jeg er da også i de senere år sammen med Fruen kommet en del i vores lokale træningscenter, og har fundet frem til et styrketræningsprogram, som jeg følger regelmæssigt. I programmet indgår også et par core øvelser.

Formålet med core træning (core = kerne) er at styrke stabiliseringsmusklerne (kernen) i kroppen. Som løber og vandrer har jeg altid været meget opmærksom på at træne hjerte og benmuskler, men har helt klart glemt (eller forsømt) core-området. Det er nu alment kendt, at svage muskler i netop det område kan føre til skader, ligesom en styrket core-muskulatur kan forbedre løbeøkonomien, hvorved ens løbetider kan forbedres. Læs mere om core-muskulaturen her.

Nu er det ikke sådan, at jeg bruger timer dagligt på at lave core træning - det kan nok blive bedre! Men en af de øvelser, jeg udfører regelmæssigt, er den såkaldte "planke". Planken er en rigtig god øvelse for kroppens kerne, især for mavemuskulaturen. Den er ret nem at lave: Du lægger dig på gulvet med din vægt hvilende på underarme og tæer. Spænd så godt op i mavemusklerne og løft kroppen, så du ligger helt stiv som en planke fra hoved til ankler. Hold denne stilling i et stykke tid (jeg plejer at lave øvelsen 3 x 40 eller 3 x 60 sekunder).

Planken

Ingen kommentarer:

Send en kommentar