lørdag den 8. november 2014

Mere end 50!

Ja, selv om jeg faktisk har rundet de 50 leveår, så henviser overskriften altså ikke til min alder! Det drejer sig derimod om min første march på mere end 50 km. Knap var vablen fra Esrum Sø Rundt marchen helet, før jeg var klar til en rigtig lang tur. Det blev Roskilde Fjord Rundt, endnu en af march-klassikerne. Det blev også første gang, jeg prøvede en såkaldt ført march. Det betyder, at en eller flere gængere går i et fast tempo, og det er så ikke tilladt at gå hurtigere (eller langsommere) end dem. Gør man det, bliver man diskvalificeret. Marchførerne bestemmer også, hvornår der skal holdes rast og er i det hele taget ansvarlige for, at gruppen af vandrere holdes samlet.

Roskilde Fjord Rundt, som var på godt 70 km, blev gået en lørdag i slutningen af marts 1996. Det var koldt og det var blæsende - ikke just en forårsdag, som kalenderen ellers sagde. Mod slutningen kom der endda lidt slud, så det var en blandet fornøjelse at gå den dag. Men jeg gik da!

Vi - dvs. omkring 30 deltagere -  startede ud fra Roskilde Station (som også var målsted) ved 7-tiden om morgenen og begav os ud af Roskilde og op langs østsiden af Roskilde Fjord, mod Frederikssund. Tempoet var ca. 6 km i timen, standard når man går førte marcher. Raster på passende tidspunkter og steder gør, at gennnemsnitsfarten ligger på ca. 5 km pr. time.

Efter Frederikssund gik vi over Kronprins Frederiks Bro til Hornsherred. Herfra gik det mod syd til Skibby og videre mod Roskilde. Vi nåede bageren i Skibby lidt i 4 om eftermiddagen, og nåede lige inden lukketid at forsyne os med kager og søde sager. Dette "konditorplyndreri" var i øvrigt en fast tradition på marchen og jeg forstod pludselig, hvorfor tempoet lidt før Skibby var blevet skruet kraftigt i vejret!

Da vi manglede lidt mere end 10 km, blev marchen "givet fri", dvs. vi kunne selv bestemme tempoet ind mod Roskilde. Vi havde på det tidspunkt fået udleveret diplom og fået stempler i vores gangbøger. Jeg slog følge med en ældre gut, der nærmest "trak" mig ind til Roskilde. Det var bælgravende mørkt, da vi nåede til Roskilde Station. Jeg var helt udmattet, men fik dog sagt pænt tak for hjælpen til min medvandrer.

Da jeg havde sundet mig lidt, tog jeg en taxa hjem til Hedehusene. Jeg var så gennemkold, at jeg næsten ikke kunne komme ud af taxaen og det tog mig flere timer at få varmen igen. Men jeg havde gennemført min første rigtig lange march!

Mit første Roskilde Fjord Rundt diplom - der skulle komme flere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar