fredag den 24. oktober 2014

Styrketræning

Da jeg for mange år siden begyndte at løbetræne, kendte jeg intet til andre træningsmetoder. Jeg løb bare! Det betød, at jeg ofte blev skadet og ikke fik det optimale ud af min træning. Først i de senere år er jeg blevet opmærksom på betydningen af også at træne resten af kroppen ved systematisk styrketræning. Men jeg bliver aldrig den store fan - for mig er det et nødvendigt onde. Jeg kan meget bedre lide at gå og løbe!

Siden 2008 er Fruen og jeg regelmæssigt kommet i vores lokale fitnesscenter her i Herlufmagle. Det er et hyggeligt sted, der indeholder både konditionsapparater (løbebånd, romaskiner og motionscykler m.m.), styrketræningsmaskiner samt håndvægte, vægtstænger og meget, meget mere. På det seneste er der også kommet holdtræning til, og Fruen går bl.a. til zumba en gang om ugen. Jeg har også i en skadesperiode prøvet at få massagebehandling af en af de ansatte i centeret. Alt foregår i en afslappet og hyggelig stemning, og stedet kan absolut anbefales, hvis man bor i nærheden. Læs mere på centerets hjemmeside.

Jeg har gennem de sidste par år haft et nogenlunde fast program bestående af først 10 minutters opvarmning, som regel på kondicykel. Derefter følger nogle øvelser med håndvægte for arme og skuldre og ind imellem en række strækøvelser (jeg er bestemt ikke særlig smidig!). Herefter bruger jeg en række maskiner til træning af lår, mave, bryst, ryg og skuldre. Afslutningsvis laver jeg et par core-øvelser (bl.a. den klassiske "planke") og nogle balanceøvelser på vippebræt. Ovenstående lyder måske voldsomt, men hele serien tager kun en lille times tid. Og forhåbentlig er det med til at gøre, at jeg fortsat i mange år kan gå lange marcher og løbe lange ture!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar