tirsdag den 21. oktober 2014

Hvordan det startede - del 3


Som fortalt i del 2 begyndte jeg at løbetræne, da jeg kom hjem fra skakturneringen i 1979. Jeg præsterede at lunte ca. 300 m første gang, så var jeg ved at omkomme pga. sidestik. Jeg havde ellers fundet en udmærket løberute i Albertslund Syd. Distancen var ca. 3 km, og den sluttede på toppen af et "bjerg". I denne sammenhæng defineres et bjerg som en 250 m lang bakke med en stigning på ca. 30 m - altså et bjerg for mig i min kondition. Det varede flere måneder, før jeg kunne gennemføre hele turen uden at stoppe op mindst én gang.

Albertslund Syd og området sydfor - Vallensbæk Mose - var i øvrigt et rigtig godt område at træne i. Kombineret med nogle gode motionsstier i Vestskoven som lå nord for Albertslund Syd (bliv ikke forvirret over geografien!), havde jeg nærmest ideelle løbebetingelser.

Og snart blev jeg bidt af det! Jeg løb næsten hver dag, og hvalpefedtet forsvandt hurtigt - faktisk blev jeg radmager. Jeg erindrer, at jeg en gang i 3.G vejede mig selv - og vægten landede på sølle 55 kg. Da jeg er ca. 174 cm (passet siger 175 cm og seneste lægemåling sagde 173,5!), var det absolut i underkanten. Men jeg havde det fint! Træningsiveren havde dog også en anden følge: skader. Jeg løb i helt forkerte sko og opvarmning m.m. var nærmest en by i Rusland. Så de første par år af min løbe-"karriere" var noget hakkende - men fremskridt gjorde jeg - og i starten af 1983 var jeg i rigtig god form og ved at være klar til mit første marathon! Mere om det næste gang!

Kongsholmparken som den ser ud i dag - foroven ses Albertslund Syd, nederst er Vallensbæk Søerne, og i midten ser man "Bjerget".


Ingen kommentarer:

Send en kommentar