torsdag den 13. april 2017

Skærtorsdag

Fruen ville besøge flere planteskoler i dag, og jeg tog med. På vej hjem blev jeg sat af i Næstved. Jeg havde sørget for at tage vandretøj på, så jeg var klar til en gåtur hjem.

De første par km gik ad asfaltveje og cykelstier i Næstved, men herefter kom jeg ud i et "nyt" område: Vridsløse Statsskov. Det er et område, hvor man har plantet skov og lavet en række natur- og friluftstiltag til gavn for både plante- og dyreliv samt mennesker.

Arealet indeholder både legeplads, shelters, klatresten, motionsstier og meget mere. I det hele taget et varieret og spændende område, som det skal blive interessant at følge udviklingen af. Man må bare håbe, at det kan holde sig lige så flot og pænt, som det gjorde på denne Skærtorsdag.

Jeg travede igennem området og nåede ud på vejen mellem Næstved og Ringsted. Efter kort tid nåede jeg Gulerodshuset og svingede ind i Stenskoven.
Her blomstrede forårsplanterne flot og det var en nydelse at gå igennem skoven.

Efter skoven kom jeg igen ud i det åbne land og nåede snart efter til Gelsted. Herfra var der kun en lille km hjem til Herlufmagle.

Vejret var køligt og blæsende, men det holdt da tørt næsten hele vejen. Kun i Stenskoven kom der et par dråber. I alt blev turen på godt 10 km - passende for Skærtorsdag, synes jeg.

Herunder kan du se et par billeder fra min tur.

På vej ind i det nye frilufts- og naturområde.

Tunnel under omfartsvejen.

Nyt shelter.

Klatresten.

Og en motionsbane.

Lærkespore - en forårsblomst.

Gulerodshuset.

Anemonerne trives i skovbunden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar