lørdag den 22. april 2017

En Pilgrimsvandring med afbrydelse

En række frivillige er i gang med at afmærke pilgrimsruter på Sjælland - fra Helsingør til henholdsvis Korsør og Rødby. Ruterne på Sjælland er en del af pilgrimsruter fra Sverige/Norge og videre ned i Europa. En del af ruten følger Fjernvandrevej E6, som er en afmærket rute, der går fra Grækenland til Finland.

Arbejdet med afmærkningen af Pilgrimsruten. er snart færdigt, og folkene bag vil gerne have vandrere med på nogle af de smukke ture. Derfor havde man fredag den 21. april inviteret alle vandrelystne på en tur fra Fjenneslev til Kongskilde, en vandring på ca. 22 km. Jeg havde ferie den dag og besluttede mig for at deltage.

Vi var i alt 11 personer, der mødtes på Ringsted Station kl. 9:30. Vejret var ganske pænt; køligt men tørt og med en frisk vind fra nordvest. Vi tog bussen kl. 10 og kort tid efter var vi ved startstedet i Fjenneslev.

Vi begyndte med at gå et langt stykke ad landevejen i nærmest stik sydlig retning. Landskabet var åbent og overalt så vi nypløjede marker. Efter 4 km nåede vi Alsted, hvor vi holdt kafferast og diskuterede pilgrimsafmærkningerne, der skal vise vandrere vej. En del kommuner var positive overfor skiltning, men enkelte kommuner - bl.a. Sorø Kommune efter sigende - vil ikke give tilladelse til, at der måtte sættes skilte med den gule musling på blå baggrund op. Ærgerligt synes jeg, for det er et rigtig godt formål at få folk ud at gå - og vandredillen griber jo mere og mere om sig. Forhåbentlig kan problemet løses.

I Alsted kom vi også forbi byens smukke kirke, som var åben, så vi også kunne beundre kirkens indre. Herefter gik vi mod vest og kom igennem Alsted Skov, hvor anemonerne prydede skovbunden.

Fra Alsted Skov kom vi ud på den tungt befærdede landevej, hvor vi dog kunne gå på cykelstien. Lige før vi nåede ned til Susåen, svingede vi til højre, men nåede dog lige at besøge shelterpladsen ved Broby Kanoudlejning. Vi beundrede den flotte udsigt fra shelterne ud over Susåen.

Ad den lille vej med det imponerende navn "Strandvejen" nåede vi til frokoststedet, som var Kongsgården i udkanten af Vester Broby. Stedet er en firlænget gård med et intakt gammelt landbomiljø, som fungerer som kultur- og naturformidlingscenter. Endvidere er en del af gården indrettet som herberg for vandrere og cyklister.

Efter frokostrasten fortsatte vi til Vester Broby Kirke. Kirken er en vejkirke, og er derfor åben en del af året. Vi fik således god mulighed for at beundre kirken både udvendig og indvendig.

Herefter gik vi ad en længere trampesti til Broby Vesterskov. I skoven var der flere kilder og fine udsigter over Susåen.

Da vi stoppede for at holde kafferast, besluttede jeg mig for at hoppe af marchen og gå tilbage til Vester Broby. Marchens egentlige afslutning var ved Kongskilde, hvorfra man skulle med bus til Sorø Station. Jeg havde regnet ud, at det så ville blive endog meget sent, før jeg ville være hjemme, så jeg fik aftalt med Fruen at hun ville samle mig op uden for Vester Broby. På den måde ville det ikke blive alt for sent, før jeg var hjemme igen.

Turens længde blev på lidt over 20 km - og jeg har allerede besluttet, at det ikke bliver sidste gang, jeg går med på en sådan ført pilgrimsvandring.

Herunder kan du se nogle billeder fra turen.

Starten er gået på hovedgaden i Fjenneslev.

Dansk forårsvejr.

Tuelå.

Nypløjede marker.

Alsted Kirke i syne.

En del af dagen fulgte vi Fjernvandrevej E6.

Sten med oversigt over Alsted, som byen så ud for flere hundrede år siden.

Smukt kalkmaleri i Alsted Kirke.

Pilgrimsafmærkning i Alsted Skov.

Alsted Skov.

Anemone-hav.

På landevejen ned mod Susåen.

Flot udsigt fra shelterpladsen.

Susåen.

Overnatningsfaciliteter i Kongsgården.

En del af Kongsgården er indrettet som herberg.

Udsigt fra frokoststedet.

Vester Broby Kirke.

Alteret i Vester Broby Kirke.

Imponerende krucifiks i Vester Broby Kirke.

Trampesti ved Vester Broby.

Broby Vesterskov med Susåen i baggrunden.