fredag den 24. marts 2017

Puttgarten-Celle - Dag 6 (anden del)

Da jeg havde spist gik turen videre – nu af en meget lang, meget lige og meget bred grusvej. Man kunne mærke, at det var Kristi Himmelfartsdag – og dermed helligdag, også i Tyskland, for stien var nærmest proppet med cyklister, der var ude og nyde det fine vejr. I det hele taget var der rigtig mange mennesker på min rute i dag – ikke som vandrere, men mere som festende mennesker.

Efter et langt stykke på den lige grusvej kom jeg til byen Bardowick. Jeg passerede broen over Ilmenau og svingede til venstre langs med den smalle flod. Et godt stykke gik det langs med floden, der slyngede sig i landskabet. Jeg gik under motorvejen og kort efter over Ilmenau  og videre langs jernbanen. Jeg var nu nået et godt stykke ind i Lüneburg, og da jeg tilfældigvis så på min mobil, var der kommet en SMS fra Fruen der meddelte, at hun ventede på mig
ved en kaffebar på et af byens store torve. Det var rart at se hende igen, og dejligt at få en kop opkvikkende kaffe og en kold vaffelis.

Således forfrisket fortsatte jeg gennem Lüneburg, bl.a. passerede jeg den majestætiske St. Johanniskirche, og var kort efter ude af byen igen. Jeg
gik i et parklignende område langs med Ilmenau. Floden var fyldt med kanoer og mærkelige hjemmebyggede fartøjer. Folk var i højt humør på grund af
det gode vejr, fridagen og ikke mindst indtagelse af en pæn mængde alkohol. Det kammede desværre også over i enkelte tilfælde. Sidst på dagen mødte
jeg to grupper unge, som var kommet op at slås. Jeg måtte vente i et kvarter, før gemytterne var faldet så meget til ro, at jeg turde passere dem.

Efterhånden blev der mere øde og jeg gik i kanten af et større, sandet skov-hede-område. Ruten gik langs et større naturområde og jeg fik faktisk
lidt problemer med at finde vej. Mit kort passede ikke med rutemarkeringerne, men efter lidt spørgen og vandren frem og tilbage, besluttede jeg at følge skiltningen i naturen. Landskabet var fantastisk smukt denne seneftermiddag, mens jeg nærmede mig afslutningen af dagens etape.

Jeg fulgte nu igen Ilmenau, og floden førte mig ind i Bienenbüttel, hvor Fruen ventede. Igen mødte jeg dog lidt forhindringer, idet en passage gennem en skolegård var blokeret. Jeg talte med nogle drenge, der spiller fodbold, og de ledte mig tilbage til hovedgaden. Til slut lykkedes det at finde Fruen og etapen var dermed slut - dagens kilometertal sluttede på ca 48.

Fruen havde fundet en lille Bed & Breakfast, som lå lige på ruten. Der var kun ganske få værelser, og bad og toilet var på gangen. Da jeg havde badet
og skiftet tøj, gik vi hen til en restaurant, der lå blot 100 m fra vores overnatningssted. Fruen havde bestilt bord, og vi fik hurtigt bestilt både
mad og vin.

Restauranten havde en masse schnitzel-varianter, og vi måtte naturligvis prøve en hver. Fruen fik en med æg og ananas, mens min var en ”øl-schnitzel”, det vil sige at sovsen var med tysk øl i. Fruens tilbehør var brasede kartofler, mens jeg fik pomfritter. Alt i alt var det en rigtig god aftensmad, og vi var både mætte og trætte, da vi ved 21-tiden gik til køjs.

Herunder kan du se billeder fra den anden del af min forårsvandrings sjette dag.
Ad den lange lige grus-allé.

Floden som jeg fulgte en stor del af eftermiddagen.

Flotte nyudsprungne træer.

Langs jernbanen.


Smalle gader i Lüneburg.

St. Johanniskirche.

Ude af Lüneburg igen.

Feststemte folk på tømmerflåde.

Der blev mere øde syd for Lüneburg.

Gennem et stort naturbeskyttet område.

Vejret var skønt hele dagen.

På vej mod etapens afslutning.

Øl-schnitzel.

Fruens schnitzel med æg og ananas.

Indgangen til vores hyggelige Bed & Breakfast.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar