søndag den 4. januar 2015

Mine egne Euraudax-oplevelser i Danmark

Jeg skrev for et par dage siden om Euraudax-begrebet. Som jeg nævnte i det blogindlæg, så afholdes der også Euraudax-marcher på dansk grund. De er ikke så hyppige mere, men da jeg startede med at gå marcher, blev der afholdt en del af dem i Danmark, og også nogle på de lange distancer.

Jeg har naturligvis gået en del af de "korte" Euraudax-marcher. dvs. ture på 25 km. Bl.a. har jeg flere gange gået en februar-vandring i Hvidovre og omegn (og jeg mener, at denne march fortsat bliver gået hvert år). Det er en ganske hyggelig tur, som bliver "klaret" på knap 5 timer.

Jeg har også givet mig i kast med de længere Euraudax-marcher. I et par år omkring årtusindeskiftet var jeg med i en 75 km march i Hillerød. Den blev afholdt i maj måned (i år 2000 var det faktisk på samme dag, som Brdr. Olsen vandt det internationale Melodi Grand Prix og jeg nåede lige akkurat hjem til pointafgivelsen!) og var en rigtig flot tur, hvor vi gik tre 25-km sløjfer, bl.a. i Grib Skov.

I sensommeren 1999 gik jeg en ført 100 km i Høje-Tåstrup og omegn. Det var en spændende og anderledes oplevelse. Marchen startede klokken 14 og havde start og mål på en skole i Tåstrup. Første sløjfe var slut ved 19-tiden. Efter aftensmaden gik vi en aftenrunde, som var færdig lidt over midnat - nu var mørket faldet på. Natetapen gav os en solopgang, før vi var tilbage på skolen ved 5-tiden om morgenen. Endelig var der den sidste 25-km rute, som bragte nogle trætte vandrere rundt i Vestskoven, før det hele sluttede på skolen klokken 10 om formiddagen.

Jo, Euraudax-marcher er specielle, bl.a. fordi man går i samlet flok og på en eller anden måde får en fælles oplevelse, hvor man hjælper og støtter hinanden, når det gør ondt eller når trætheden melder sig. Lidt ærgerligt at der ikke arrangeres flere af den slags vandringer i Danmark. Til gengæld findes der mange Euraudax-marcher, hvis man tager til f.eks. Belgien eller Holland - mere om det i en senere blog.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar