tirsdag den 15. maj 2018

Forårsvandring 2018 – Niende vandredag

Det var nu blevet søndag den 8. april og dermed var det også den sidste dag på min forårsvandring 2018. Mobilalarmen bippede klokken halv otte, og jeg kom hurtigt i tøjet. Min morgenmad var klar klokken 8 og bestod af en lækker anretning med alt, hvad en morgensulten vandrer kunne begære. Mens jeg spiste, kom flere andre ned i restauranten – jeg troede egentlig, at jeg havde været hotellets eneste overnattende gæst, men 3 andre par var også indlogeret på hotellet.

Efter morgenmaden pakkede jeg for sidste gang på denne vandring min rygsæk og kom i vandretøjet. Klokken lidt i 9 befandt jeg mig atter på Via Baltica. Vejret var strålende: solen skinnede og det var allerede ret lunt. Der var heller ikke nogen vind af betydning, så humøret var fint, da jeg påbegyndte turens sidste etape, som jeg havde målt op til at være ca. 25,5 km.

Jeg kom hurtigt ud af Schönberg. Ruten var let at følge og gik mod vest ad småveje med næsten ingen trafik. Efter godt 11 km nåede jeg den lille by Lüdersdorf, hvor jeg passerede jernbanen. Herefter gik jeg lidt mod nord til Palingen, hvorpå jeg atter svingede mod vest og kom ud i et større skov-hede-område: Palingen Heide.

Det var blevet eftermiddag, da jeg gik gennem Lübecks forstæder. Jeg passerede broerne til centrum og gik et pænt stykke langs vandet, før jeg nåede det flotte borgtårn ind til den gamle bydel. Herefter var der kun de sidste få hundrede meter tilbage, før jeg kunne afslutte forårsvandring 2018 foran den flotte Jakobskirke.

Da jeg havde slappet lidt af foran kirken, gik jeg videre og fandt frem til Lübeck Hovedbanegård. Her fik jeg købt billet til toget mod Danmark – jeg havde aftalt med Fruen, at hun skulle hente mig i Rødby, men jeg havde et par timer i Lübeck, før togafgangen.
Jeg kunne derfor tage den med ro, og jeg afsluttede som sædvanlig min vandring med en "currywurst mit pommes". Retten blev serveret i en sportsbar, som lå lige ved stationen. Mens jeg nød måltidet (og en stor fadøl), kunne jeg se tilbage på ca. 240 km´s vandring i det nordtyske landskab – i både sne, kulde, sol og blæst. Alt i alt var det en rigtig god vandretur – og det kan stærkt anbefales at vandre i Tyskland. Hvorfor dog tage ned til den overfyldte Camino i Spanien, når der er så gode vandremuligheder tættere på?

Herunder kan du se billeder fra dagen.

På vej ud af Schönberg.

En flot vandredag!

En stor del af ruten gik denne dag ad småveje.

Forår i Nordtyskland.

Jernbaneoverskæring i Lüdersdorf.

Palingen Heide.

Lynghede.

På vej mod Lübeck centrum.

Som altid er de tyske Jakobswege godt afmærkede.

Byporten til Lübecks gamle bydel.

Jakobskirken i Lübeck - vandringens slutmål.

Festmiddag efter veloverstået vandring!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar