onsdag den 2. maj 2018

Forårsvandring 2018 – Femte vandredag

Datoen var den 4. april 2018, og jeg vågnede op i Bad Doberan til en flot solskinsdag, og efter en udmærket morgenbuffet, betalte jeg for værelset og tjekkede ud. Jeg købte et par kildevand i Lidl, før jeg for alvor påbegyndte dagens etape. Jeg havde ladet hue, vanter og min gule vindjakke være i rygsækken – det blæste dog godt om formiddagen, så her blev kasketten erstattet af huen i et par timer.

De første 5-6 km af etapen var ruten meget smattet. Sneen var endnu ikke smeltet helt, og der var sjap og vådt overalt. Ydermere gik jeg et langt stykke langs en meget vandfyldt å, hvilket ikke ligefrem gjorde det bedre.

Efter 6 km kom jeg ud på en lang, lige landevej, som førte til Retschow, dagens første større by. Jeg snakkede med en af byens beboere, som jeg mødte lige foran byens kirke. Han fortalte, at kirken var under restaurering, så endnu en gang måtte jeg nøjes med at betragte en kirke udefra.

Efter Retschow startede et langt parti med de karakteristiske tyske betoncykelveje. Solen havde nu tørret vejene næsten fuldstændigt, og det var en ren fornøjelse at gå på dem. Jeg mødte atter et par traner – og endnu en gang var det et fascinerende syn at betragte de store fugle.

Et tiltrængt hvil med vand og chokolade blev holdt ved kirken i Alt Karin, før jeg fortsatte mod Neubukow, dagens målby. Stadig foregik det meste af turen på betonvejene og nu var det for alvor blevet lunt og solen skinnede.

Klokken var næsten 15, da jeg ankom til hotellet, der lå meget centralt i Neubukow. Der var ingen bemandet reception, men der stod et kontakttelefonnummer på døren. Jeg fik ringet til hotelværtinden, som kom og lukkede mig ind, og viste mig op på mit værelse. Her sad jeg lidt og fik vand og en bolle, før jeg gik i bad og fik vasket dagens anstrengelser af. Etapens længde blev på godt og vel 26 km

Efter badet fik jeg booket hotelrum til næste dags afslutningsby: Wismar, før jeg gik ud og så lidt på Neubukow. Den var nu ikke videre spændende, men havde dog en meget stor og flot (og aflåst) kirke.

Jeg fik købt ind i et større supermarked, og travede derpå tilbage til mit hotelrum. Her fik jeg set lidt TV, mens jeg nød min mad og et glas vin. Min seng føltes meget blød, og tæppet virkede ret tyndt, men jeg faldt alligevel hurtigt i søvn efter en god og varm forårsvandredag!

Herunder kan du se billeder fra dagen.

Uddrag af den fine morgenbuffet på hotellet i Bad Doberan.

Fint vejr fra morgenstunden.

Men i skovene lå der stadig meget sne.

Et velfortjent hvil ud på formiddagen.

Solen er ved at få smeltet sneen.

Kirken i Retschow.

Vejene var snefrie mange steder.

Kirken i Alt Karin.

Ud på eftermiddagen var sneen helt væk.

Neubukow er i sigte.

Hotellet i Neubukow.

Den majestætiske kirke i Neubukow.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar