lørdag den 28. februar 2015

Sjællandsleden - Tiende etape

Det var ifølge kalenderen årets sidste vinterdag, og hvordan kan man fejre det bedre end ved at have årets første stranddag! En stor del af dagens etape på Sjællandsleden gik i hvert fald på eller lige ved stranden ud til Storebælt.

Jeg var tilbage på den del af ruten, som går ud omkring Reersø - her sluttede jeg jo for knap 2 måneder siden - læs blogindlægget fra den tur. Startstedet var på vejen ud til Reersø, og buschaufføren var venlig at sætte mig af dette rigtige sted.

Klokken 10:30 begyndte dagens tur med et par km mod syd på mindre landeveje, men ret hurtigt nåede jeg helt ud til kysten. Herfra gik det godt 15 km langs kysten, enten direkte på stranden, eller på græs- og jordstier parallelt med kysten. Det var flot solskinsvejr, men der var en ret hård vind fra syd og sydvest, hvilket en stor del af tiden var lige ind i ansigtet.

Efter 18 km gik ruten ind i landet, og efter godt 5 km på landevejen skulle jeg ned på stisystemet langs Tude Å. Og her måtte jeg simpelthen give op! Stien var mere eller mindre oversvømmet og der var tale om et rent mudderbad. Jeg fortsatte derfor parallelt med Tude Å et par km og forsøgte så igen at komme ned til åen, men igen var der alt for vådt og sumpet.

Det endte med, at jeg i stedet for gik til Forlev, hvor jeg afsluttede dagens etape, som sluttelig blev på knap 30 km. Turen langs Tude Å må jeg gå en anden gang, måske til sommer, når terrænet er blevet mere tørt.

Næste weekend har jeg ikke mulighed for en lang vandretur, men jeg er i hvert fald klar til endnu en etape på Sjællandsleden om 14 dage. Du kan se billeder fra dagens vandring herunder.

Dagens startsted - vejen mod Reersø.

Kort efter start var jeg ude ved kysten - Reersø ses i baggrunden. 
Lange stræk foregik helt nede på stranden.

Generelt var ruten godt markeret. 
En af småbyerne langs kysten.

Et par småhavne var der også på turen. 
Et langt stykke gik man på græsstier langs kysten..

Ja jeg skulle altså ned ad den trappe! 
Gammelt hus ved stranden. 
En pæn del af dagen så det sådan her ud.

En del af ruten er udpeget som Pilgrimsrute med den karakteristiske gule musling.

Efter stranden fortsatte ruten på mindre veje.

Vestsjælland på en flot vinterdag.

Ved Tude Å - ikke en sti, der er velegnet til vandring i dag.

I stedet fortsatte jeg ad småvejene.

Ved ruteafslutningen - jernbanepassage i Forlev.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar