søndag den 15. februar 2015

Dødsmarchen

Titlen lyder frygtindgydende, men dækker blot over den største 100 km vandring i verden. Marchen har været gået siden 1970 og tiltrækker hvert år omkring 10.000 vandrere fra det meste af verden. Vandringen tager udgangspunkt i den lille belgiske by Bornem (ca. 20.000 indbyggere), som er beliggende i det nordlige Belgien. Du kan læse mere om Dødsmarchen på http://www.dodentocht.be/.

Jeg havde jo omkring årtusindskiftet efterhånden gået en hel del 100 km marcher i Danmark, og nu - i 2001 - var tiden inde til at prøve en udenlandsk 100 km vandring, og naturligvis faldt valget på Dødsmarchen. Jeg fik tilmeldt mig, og den anden torsdag i august gik turen sydpå.

Der var som sædvanlig en hel del danske deltagere, og en stor del af dem kørte med bus derned. Det vil sige, jeg tog toget torsdag eftermiddag til Fredericia, hvor jeg blev samlet op af bussen, der kørte til Bornem. Vi gjorde holdt ved grænseshoppen i Padborg, hvor der virkelig blev tanket op - dvs. folk købt en masse øl og sodavand, slik, chips og meget mere. Jeg købte nogle dåsesodavand og noget chokolade. Herefter gik det videre ned gennem Tyskland og ind i Belgien. Vi nåede Bornem tidligt fredag morgen, og blev indkvarteret i en stor gymnastiksal. Marchen startede klokken 21, så resten af dagen gik med afslapning og med at sove et par timer.

Selve marchen var ikke nogen kæmpesucces for mig - jeg gennemførte på ca. 17 timer og var i mål ved 2-tiden om eftermiddagen (jeg vil skrive mere om selve Dødsmarch-marcherne i et senere blogindlæg). Efter at have hvilet mig og fået noget at spise - samt en god belgisk øl - fik jeg en nogenlunde god nattesøvn. Næste dag gik turen med bus til Danmark igen. Jeg blev sat af ved Fredericia Station, hvorefter turen gik videre med tog mod Allerød, hvor jeg boede dengang. Billedet herunder viser diplomet som bevis på, at jeg har gennemført min første Dødsmarch; det skulle blive til (foreløbig) tre mere.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar