tirsdag den 17. april 2018

Forårsvandring 2018 – Anden vandredag

Alarmen vækkede mig kl. 7, og jeg fik hurtigt klædt mig på og pakket mine ting. Jeg huskede også at få taget billeder af kirken i Bergen auf Rügen (som lå lige ved siden af Piligrimsherberget, hvor jeg havde overnattet), før jeg puttede nøglen i herbergets postkasse og begav mig af sted.

Det var en kold og diset morgen, men jeg var ved godt mod. Jeg havde tilbagelagt godt og vel 30 km dagen før, og forventede at nå ca. samme distance denne lørdag. Ved at spørge om vej fandt jeg hurtigt frem til en Edeka, hvor morgenmaden blev indtaget i butikkens lille kaffeområde. Måltidet bestod af et krus kaffe, to rundstykker samt en halv liter sødmælk.

Ca. halv 9 var jeg parat til dagens vandring. Jeg havde masser af tøj på, bl.a. 2 sæt tights og fem lag tøj på overkroppen. Jeg var særlig glad for min "cykelmuffedisse", som varmede godt om kinder og hals, for det var virkelig en kold og blæsende dag. Heldigvis havde jeg vinden i ryggen det meste af tiden.

Syd for Bergen auf Rügen blev terrænet ret så øde, og jeg tror at jeg fik set (og hørt) et par traner. I flere timer mødte jeg ikke et menneske, mens jeg travede af sted på skovvejene, der ikke var helt så smattede som dagen før. På et tidspunkt blev jeg overhalet af et par engelsktalende cykelturister, men det var så også det. Jeg tror ikke, at jeg på hele min tur mødte andre Via Baltica vandrere. Det kan godt få mig til at spekulere på, hvorfor så mange danske vandrere absolut skal helt til Spanien for at gå Pilgrimsvandring på Caminoen, når der er så gode, velafmærkede og ikke-overrendte ruter i Tyskland.

Lidt over middag kom jeg til byen Garz, hvor endnu en Edeka "ventede". Jeg drak endnu en kop kaffe og fik to grovrundstykker til. Om eftermiddagen foregik vandringen mest på små cykelveje på det sydlige Rügen. Ruten var rigtig godt afmærket, idet man havde hængt Pilgerweg-tegnet op lige under de skilte, der viste cyklisterne vej.

Ved 16-tiden nåede jeg Poseritz, hvor byens enorme kirke bør mig velkommen. Desværre var kirken lukket af som alle de andre, jeg indtil nu havde mødt på min vandring. Jeg gik derfor hurtigt videre og nåede til et "Gasthaus" i udkanten af Poseritz, hvor jeg havde reserveret et værelse. Det var ganske nydeligt, men lidt gammeldags – det ledte tanken hen på de forestillinger, man havde om bygninger i det gamle DDR.

Jeg fik spist min beskedne indkøbte mad fra Bergen auf Rügen: Rugbrød og en Rittersport samt en dåse tun, jeg havde haft med hjemme fra Danmark. Bagefter fik jeg snakket lidt med Fruen, før jeg sagde godnat og lagde mig efter endnu en dagsetape på ca. 30 km Udenfor var det blevet mørkt, og sneen var begyndt at falde tæt.

Herunder kan du se billeder fra dagen.

Den store kirke i Bergen auf Rügen.

Pilgrimsherberget lå lige ved siden af kirken.

Dagens etape er i gang!

Skovstierne var ikke helt så smattede længere.

En god hvileplads.

Foran kirken i Garz.

Nær Poseritz - byens store kirke er en god vejviser.

Hovedbygningen i det lille hotel, hvor jeg overnattede.

Hotellet var lidt gammeldags.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar